Източник: http://literaturensviat.com/?p=39746
....Трябва да се отбележи, че идеологията на
каинитите получила своеобразно продължение в идейно-политическата
практика на руския болшевизъм. Митрополит Йоан (Сничов) в книгата си
“Самодържавие на Духа” (СПб.,1995) напомня на съвременния читател
историята за това как в Симбирска губерния, в родния край на Улянови,
дошлите на власт болшевики решили да издигнат паметник на някой от
богоборците. Отначало изборът им паднал върху Луцифер. Но след като
размислили и счели тази фигура за несъвместима с материалистичния
мироглед, те се обърнали към Каин. Но и този библейски антигерой бил
отхвърлен от тях, защото го признали за исторически недостоверен. Накрая
в околийския град Свияжск бил издигнат паметник на Юда Искариот - като
на първия революционер, въстанал срещу Христа.
Актът на издигането на подобен паметник
е дълбоко символичен. През ХХ век - историческия апогей на
богоотстъпничеството, Юда станал, може би най-типичният герой.
Но колкото и да е парадоксално, и
апокрифният образ на Юда - “приятел на Иисус” при все това е типичен за
ерата на повсеместното богоотстъпничество и богоборчество. Той е
средоточие на коварството, злото, опитващо се да се премени в дрехите на
доброто; концентриран израз на стремежа на лъжата да се извиси над
Истината, да оправдае себе си и да я очерни....