04 октомври 2015

Паметник на Юда в Русия





....Трябва да се отбележи, че идеологията на каинитите получила своеобразно продължение в идейно-политическата практика на руския болшевизъм. Митрополит Йоан (Сничов) в книгата си “Самодържавие на Духа” (СПб.,1995) напомня на съвременния читател историята за това как в Симбирска губерния, в родния край на Улянови, дошлите на власт болшевики решили да издигнат паметник на някой от богоборците. Отначало изборът им паднал върху Луцифер. Но след като размислили и счели тази фигура за несъвместима с материалистичния мироглед, те се обърнали към Каин. Но и този библейски антигерой бил отхвърлен от тях, защото го признали за исторически недостоверен. Накрая в околийския град Свияжск бил издигнат паметник на Юда Искариот - като на първия революционер, въстанал срещу Христа.
Актът на издигането на  подобен паметник е дълбоко символичен. През ХХ век - историческия апогей на богоотстъпничеството, Юда станал, може би най-типичният герой.
Но колкото и да е парадоксално, и апокрифният образ на Юда - “приятел на Иисус” при все това е типичен за ерата на повсеместното богоотстъпничество и богоборчество. Той е средоточие на коварството, злото, опитващо се да се премени в дрехите на доброто; концентриран израз на стремежа на лъжата да се извиси над Истината, да оправдае себе си и да я очерни....